Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczecinie

System wsparcia przez całe życie

Standardy Ochrony Małoletnich.
Proszę, bądź uważny na moje potrzeby. Nie przekraczaj moich granic. Proszę, zareaguj kiedy potrzebuję Twojej pomocy.

Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczecinie

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.); 1) 
  2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy — Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606); 2)
  3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249); 3)
  4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.); 4) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów

Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.); 5)

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury “Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

ROZDZIAŁ 1
PODSTAWOWE TERMINY

§ 1

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. Ośrodku Rehabilitacyjno — Edukacyjno — Wychowawczym —używamy nazwy skrótowej OREW•,
  2. Dyrektorze OREW — należy przez to rozumieć Dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Szczecinie;
  3. pracowniku należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia umowy wolontariackiej w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie;
  4. partnerze współpracującym z OREW— należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie OREW na mocy odrębnych przepisów;
  5. uczniu/wychowanku/podopiecznym — należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Szczecinie realizującą wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny, obowiązek nauki, zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rehabilitacyjne;
  6. małoletnim — należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  7. opiekunie ucznia/wychowanka/podopiecznego — należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  8. przedstawiciel ustawowy — należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą ucznia/wychowanka/podopiecznego, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją lub gdy uczeń/wychowanek/podopieczny jest osobą ubezwłasnowolnioną);
  9. zgodzie opiekuna małoletniego — należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. W przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
  10. krzywdzeniu małoletniego — należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika OREW lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

  1. przemoc fizyczna -celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
  2. przemoc emocjonalna— powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
  3. przemoc seksualna— angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
  4. przemoc ekonomiczna— niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
  5. zaniedbywanie niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
  1. dane osobowe ucznia/wychowanka/podopiecznego — należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację;
  2. osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich — należy przez to rozumieć Dyrektora OREW sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
  3. osobie odpowiedzialnej za Internet należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora OREW pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez ucznia/wychowanka/podopiecznego na terenie OREW oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.

ROZDZIAŁ 2
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM A PERSONELEM OREW

§ 2

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
    1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, rehabilitacją ucznia/wychowanka/podopiecznego lub z opieką nad nimi, kandydat zobowiązany jest do dostarczenia z właściwego sądu zaświadczenia o niekaralności. Pracodawca (PSONI Koło w Szczecinie) zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Państwowej Komisji do spraw Przeciwdziałania Wykorzystaniu Seksualnemu Małoletnich (z dostępem ograniczonym) lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw Przeciwdziałania Wykorzystaniu Seksualnemu Małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;

2) informacje zwrotne otrzymane z systemu informatycznego Komisji do spraw Przeciwdziałania Wykorzystaniu Seksualnemu Małoletnich składa się do dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy.

§ 3

I. Zasady bezpiecznych relacji personelu OREW z jego uczniami:

  1. podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel OREW jest działanie dla dobra ucznia/wychowanka/podopiecznego i w jego interesie. Personel traktuje ucznia/wychowanka/podopiecznego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności i sposobu funkcjonowania. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia/wychowanka/podopiecznego w jakiejkolwiek formie. Wyjątek stanowi postępowanie z możliwością użycia interwencji fizycznej w przypadku wystąpienia zachowań trudnych wynikających ze specyfiki zaburzeń rozwojowych wychowanków Ośrodka lub w przypadku wystąpienia zachowań trudnych związanych z napadami epileptycznymi. Procedura postępowania stanowi integralną część niniejszego dokumentu (Standardu Ochrony Małoletnich).
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami/wychowankami/podopiecznymi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
  3. znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  1. Pracownik OREW zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.
  2. Pracownik OREW w kontakcie z uczniami:
    1. zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;
  1. uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
  2. nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
  3. nie krzyczy, chyba że “maga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
  4. nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989.
  1. Decyzje dotyczące ucznia powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.
  2. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.
  3. Pracownikowi OREW nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
  4. Pracownik OREW zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  5. Pracownik OREW zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów.
  6. Pracownik OREW nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

§ 4

Pracownikowi OREW bezwzględnie zabrania się (pod groźbą podjęcia działań prawnych i utraty pracy):

l) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;

  1. składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
  2. proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy).

§ 5

l. Wychowawcy oddziałów zobowiązani są do przedstawienia uczniom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w OREW w sposób zrozumiały dla każdego ucznia i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.

2. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację naruszającą standardy ochrony małoletnich, zobowiązany jest do poinformowania Dyrektora OREW (np. zauroczenie ucznia w pracowniku, bądź pracownika w uczniu).

§ 6

l. Każde przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.

  1. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.
  2. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.
  3. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  4. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
  5. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  6. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem podczas wycieczek szkolnych.
  7. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do sytuacji takich zaliczyć można:

l) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli rodzaj niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń/ jego opiekun wyrazi zgodę;

  1. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
  2. pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się, ubieraniu, przemieszczaniu się środkami komunikacji;
  3. zastosowanie przymusu bezpośredniego, który zabezpiecza ucznia i innych uczestników zajęć przed samouszkodzeniem lub uszkodzeniem ciała innych. Postępowanie takie uregulowane jest w dokumencie –„Procedura postępowania z możliwością użycia przymusu bezpośredniego w przypadku wystąpienia zachowań trudnych wynikających ze specyfiki zaburzeń rozwojowych u uczniów/wychowanków/podopiecznych zajęć Ośrodka RehabilitacyjnoEdukacyjno-Wychowawczego”;
  4. zajęcia rehabilitacyjne wymagające bezpośredniego kontaktu fizycznego z uczniem/wychowankiem/podopiecznym np. zajęcia fizjoterapeutyczne, fizykoterapeutyczne
  1. Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.
  2. Nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z uczniem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie OREW.
  3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem poza godzinami pracy OREW w związku z czynnościami edukacyjno-rehabilitacyjno-wychowawczymi – dozwolone są środki:
  4. służbowy telefon;
  5. służbowy e-mail;
  6. służbowy komunikator;
  7. prywatny telefon po uprzednim uzgodnieniu jego używania z rodzicem/opiekunem ucznia;

5)wizyta u ucznia w jego miejscu zamieszkania po uprzednim powiadomieniu rodzica/opiekuna i Dyrektora OREW.

4. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.

ROZDZIAŁ 3
ROZPOZNAWANIE 1 REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

§ 8

  1. Pracownicy OREW posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków i zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich z uwzględnieniem specyfiki niepełnosprawności intelektualnej i sprzężeń/ takie jak m.in.:

l) uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie; 2) uczeń kradnie jedzenie, pieniądze itp.;

  1. uczeń jest głodny;
  2. uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.;
  3. uczeń nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
  4. uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
  5. podawane przez ucznia lub rodzica/opiekuna wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp;
  6. używa środków psychoaktywnych;
  7. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
  8. uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

11) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia;

12) uczeń mówi o przemocy lub ją komunikuje w inny sposób.

  1. Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
    1. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń ucznia;
    2. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem ucznia;
    3. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje ucznia (np.: używając określeń nieakceptowalnych społecznie”);
    4. rodzic (opiekun) jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
    5. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;
    6. rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
    7. rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;
    8. wypowiada się niespójnie;
    9. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;
    10. rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;
    11. rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym; 12) rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy OREW podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
  3. Pracownicy OREW monitorują sytuację i dobrostan ucznia.

ROZDZIAŁ 4
ZASADY 1 PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA

§ 9

l. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby trzecie, związane z OREW tj. pracownicy OREW, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące z OREW:

l) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane ucznia oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie ucznia oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;

  1. jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia i odseparowania go od osoby krzywdzącej.
  2. jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec uczniów np. krzyki, niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo ucznia i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie, poinformować Dyrektora OREW, aby mógł przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę. 

2. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę nieletnią:

  1. jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony.  Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w S 9 ust. 1;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

3. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego opiekuna:

  1. jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia. Informuje o możliwości udzielenia wparcia psychologicznego. W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;
  2. jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wchowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia. Powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego. Jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, zobowiązany jest zawiadomić ośrodek pomocy społecznej.

§ 10

  1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 2
  2. Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego.

ROZDZIAŁ 5
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

§ 11

  1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna I O maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
  2. Pracownik OREW ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
  3. Dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;

4. Pracownik OREW jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

§ 12

Pracownik OREW może “korzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia oraz po otrzymaniu zgody przez Dyrektora OREW.

§ 13

  1. Pracownik OREW nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.
  2. Pracownik OREW, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wrażenia zgody, pracownik OREW podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
  3. Pracownik OREW nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik OREW jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

§ 14

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia OREW. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Zarząd Koła.
  2. Zarząd Koła, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie Szkoły uczniów.

ROZDZIAŁ 6
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

§ 15

Pracownicy OREW uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

§ 16

  1. Pracownikowi OREW nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie OREW bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik

OREW może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.

  1. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  2. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 17

  1. Upublicznienie przez pracownika OREW wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.
  2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ 7
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI 1 ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

§ 18

  1. OREW zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych:
    1. OREW zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć;
    2. sieć jest monitorowana;
    3. sieć jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:
      1. zabezpieczenie sieci przed niebezpiecznymi treściami,
      2. instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,
      3. przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.
  1. pracownik ma obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik OREW czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć;
  2. pracownik OREW przeprowadza z uczniami warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym);

ROZDZIAŁ 8
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA PO UJAWNIENIU KRZYWDY

§ 19

  1. Pomimo zastosowania procedury interwencji w OREW tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia.
  2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog, pedagog.
  3. Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.
  4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.
  5. Grupa wsparcia tworzy [PD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany i przechowywany w aktach ucznia.
  6. IPD zawiera przede wszystkim informacje o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.

7, Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia (np. o planowanym samobójstwie).

ROZDZIAŁ 9
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”

§ 20

  1. Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez OREW, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
  2. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w OREW przyjdzie uczeń i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien zawiadomić Dyrektora, który wszczyna procedurę „Niebieskiej Karty”, najlepiej po konsultacjach oraz w porozumieniu z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
  3. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia zgodnie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r.

ROZDZIAŁ 10
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLEAICH

§ 21

  1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
  2. Dyrektor OREW monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze  reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
  4. W razie konieczności opracowuje się zmiany w obowiązującym Standardzie.
  5. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

ROZDZIAŁ 11
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§ 22.

l. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu OREW, uczniów oraz ich opiekunów.

  1. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
  2. Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
  3. Nauczyciele, wychowawcy mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

ROZDZIAŁ 12
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 23

  1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest Dyrektor IOREW.
  2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ 13
ZAPISY KOŃCOWE

§ 24

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 01.02.2024r.

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI 1 PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczecinie

Ja,   oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w Ośrodku Rehabilitacyjno-EdukacyjnoWychowawczym w Szczecinie oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.

Podpis pracownika

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich

KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA 
w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie

Imię i nazwisko ucznia
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
Osoba zgłaszająca interwencję
Opis działań podjętych przez personel/pedagoga/psychologaDataDziałanie




Spotkania z opiekunami małoletniegoDataDziałanie




Forma podjętej interwencjiZawiadomienie policji Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa Wniosek o wgląd w sytuację rodziny Inny rodzaj interwencji. Jaki?
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodzicówDataDziałanie

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich

miejscowość, data

OŚWIADCZENIE RODZICA/OPIEKUNA MAŁOLENIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie

Ja,  oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” stosowanymi w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Szczecinie

(Podpis rodzica/opiekuna)